Vanarehvide käitlemisega tegelevate organisatsioonide sõnul puudub Eestis seadusandlus, mis motiveeriks eranditult kõiki rehviettevõtteid vanarehve nõuetekohaselt koguma ja taaskasutama.
Olukorda kasutavad ära nn halli sektori firmad, mis toovad
Eestisse, aga ei hooli vanarehvide taaskasutamisest, leiavad tootjavastutusorganisatsioonid (TVO) MTÜ Eesti Rehviliit ja MTÜ Rehviringlus.Vastavalt jäätmeseadusele kohustub
maaletooja tasuma TVO-le kokkulepitud tasu iga Eestisse müüdud rehvitonni pealt, millega tootja delegeerib tootjavastutuse TVO-le.TVO-de hinnangul suurendab kohustusi mittetäitvate ettevõtete tegevus keskkonnariske, paneb seadusekuulekad ettevõtted halvemasse konkurentsiolukorda ning vähendab jäätmeseadusest tulenevat maksutulu.
«
le kehtib tootjavastutuse põhimõte, mis tähendab, et tootjad ja maaletoojad on kas ise või TVO-de kaudu kohustatud tagama nende valmistatud, edasimüüdud või sisseveetud hilisema kokkukogumise ja taaskasutamise või kõrvaldamise. Tegelikkuses paljud rehvitootjaid ja -maaletoojaid eiravad oma kohustusi ning nende tegevuse tagajärjed mõjutavad lisaks teistele rehviettevõtetele laiemalt ka tarbijaid, keskkonda ja riiki,» ütles Rehviliidu tegevjuht Kaur Kuurme.Kuurme sõnul tuleb taunida tegevust, kus
ga kauplevad ettevõtted ei tasu sentigi käitlemistasu, kuid sokutavad vanarehvid tasuta vastuvõtupunktidesse, mida finantseerivad TVO-d.Eestis peab määruse järgi vanarehve võtma vastu vähemalt 70 kogumispunktis üle Eesti, mida suudavadki täita vaid kaks TVO-d, kelle alla on koondunud teatud hulk rehviettevõtted. Keskkonnainspektsioon kontrollib praegu vaid TVO-de ja üksikute rehviettevõtjate poolset määruse täitmist, mistõttu paljudele ettevõtetele kontroll ei laiene.
Halli sektorisse kuuluvad peamiselt kasutatud
maaletoojad, kuid ka rahvusvahelised internetikaubamajad. Need ettevõtted müüvad ilma kogumis- ja taaskasutuskulusid kandmata. Lisaks võivad selliste ettevõtete poolt turule lastud ja seejärel kasutuskõlbmatuks muutunud jõuda loodusesse või mõnda ebaseaduslikku prügilasse ja reostada keskkonda.«Lisaks on lahendamata Eestis esmaregistreeritavate sõidukite alt tulevate
kogumise ja taaskasutamise küsimus. Nõuetekohaselt deklareeritud lastakse Eestis aastas turule ligi 11 000 tonni. Eelmisel aastal toodi esmaregistreeritavate sõiduautode, veoautode, busside, traktorite ja haagistega Eestisse hinnanguliselt lisaks 9200 tonni – see on oluline kogus Eestis turule lastavatest st. Seega langeb suur osa selliselt sissetoodavate taaskasutamise kulust ebaõiglaselt ainult maaletoojate peale,» ütles MTÜ Rehviringlus juhatuse liige Einar Teesalu.Kõik rehvitootjad- ja maaletoojad saavad vanarehvide kogumist korraldada Eestis nii iseseisvalt kui ka kollektiivselt läbi TVO.
ga tegelevatel ettevõtetel on kohustus registreerida end Riiklikus Probleemtooteregistris (PROTO), kuid palju on neid, kes eiravad seda kohustust, ei esita seal puudutavaid deklaratsioone või deklareerivad tegelikkusest väiksemaid koguseid.
Ernst & Youngi sõltumatu kontroll näitas, et valesti deklareerimist esineb ka TVO-dega liitunud ettevõtete seas.
Ettevõtted, mis hoolsalt tegelevad
deklareerimise ja taaskasutamisega, ei suuda finantseerida lisaks nn halli sektori poolt turule lastude käitlemist.